Thursday, September 10, 2009

Hubungan 'benci tapi sayang'

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
APABILA memperkatakan perihal hubungan Malaysia-Indonesia, banyak maksud yang tersirat berbanding apa yang tersurat.
Sebab itu ramai yang merumuskan bahawa gembar-gembur berkaitan hubungan kedua- dua negara seperti yang tersurat kebelakangan ini tidak mencerminkan status sebenar jalinan silaturrahim Malaysia-Indonesia.
Hubungan unik dua negara berjiran yang berkongsi banyak persamaan itu juga disifatkan sebagai hubungan 'benci tapi sayang' (love-hate relationship). Dalam keadaan banyak pertentangan dan kekeruhan yang cuba ditimbulkan, Malaysia dan Indonesia tidak boleh berpisah.
Kedua-dua negara saling bergantung - malah ke satu peringkat lebih sejuta warga Indonesia bernaung di Malaysia, mencari rezeki atas sikap dan dasar memakmurkan jiran yang digenggam oleh kerajaan negara ini.
Kerajaan Indonesia pun mengambil sikap sedemikian. Biar pun rakyat Malaysia yang mendiami negara itu tidak sebesar angka rakyat Indonesia di sini, namun kerajaan republik itu tidak terpengaruh dengan cubaan rakyatnya untuk mencetuskan satu demi satu isu yang bersangkut dengan Malaysia.
Mereka tidak termakan dengan pelbagai cara untuk meniup api kebencian di antara penduduk kedua-dua negara. Kesemua isu yang ditimbulkan mampu dibendung biar pun ada kalanya menimbulkan sisa tidak puas hati di kalangan rakyat. Tiada provokasi di peringkat menteri-menteri di Indonesia yang cuba menyokong laungan api kebencian rakyatnya.
Barisan kepimpinan di Indonesia percaya, lontaran kemarahan rakyat negara itu bukan cerminan pendirian kerajaan. Ia sekadar luahan rasa marah kononnya kerana hak mereka disentuh oleh rakyat negara ini.
Rakyat Indonesia melahirkan rasa marah menerusi laungan "Ganyang Malaysia", membakar Jalur Gemilang, berdemonstrasi di hadapan kedutaan Malaysia di Jakarta, membaling telur dan sebagainya.
Oleh kerana tiada layanan di peringkat kepimpinan maka luahan rasa tidak puas hati terhadap negara ini terhenti setakat itu, sehingga kelak timbul satu lagi isu yang mendorong mereka bertindak sedemikian.
Apatah lagi dalam keadaan kedua-dua negara berkenaan berkongsi induk yang sama iaitu ASEAN. Di situ termeterai persetujuan untuk mengamalkan dasar tidak campur tangan hal ehwal dalaman masing-masing.
Barisan pemimpin kedua-dua negara bersetuju hanya jika ada permintaan atau isu yang melibatkan Malaysia-Indonesia barulah mereka menyeberang sempadan.
Namun di sebalik usaha berterusan barisan kepimpinan kedua-dua negara memelihara hubungan baik, ada rasa tidak puas hati di kalangan rakyat sehingga mencalar luka hati mereka sekali gus memberi sedikit kesan kepada jalinan yang telah termeterai sejak sekian lama.
Memang benar apabila ada yang berkata, jangan dilayan desakan-desakan kumpulan kecil di Indonesia yang kononnya sedang bersiap untuk berperang dengan Malaysia.
Kata mereka, apa sangatlah angka 486 sukarelawan jika dibandingkan dengan berjuta-juta lagi penduduk Indonesia yang mungkin masih memelihara semangat setiakawan dengan rakyat negara ini.
Ada juga yang mahu supaya cubaan mengganyang Malaysia yang bermula sejak 1960-an itu dibiarkan lantaran ia cuma bertujuan meraih populariti dan menarik perhatian tentang apa sebenarnya yang dinamakan keunikan hubungan kedua-dua negara.
Persoalannya, bolehkah isu-isu kecil yang melibatkan tarian, lagu dan budaya itu dibiarkan sedemikian rupa? Bolehkah keduadua negara membiarkan dunia menyaksikan satu persatu perihal 'kegawatan' hubungan sehingga ke tahap rakyatnya menyimpan tanggapan bahawa akan berlaku peperangan semata-mata kerana isu tarian?
Mengapa ada tanggapan seburuk itu terhadap Malaysia sehingga mendorong penyelaras kempen anjuran kumpulan pemuda nasionalis Bendera, Mustar Bonaventura memberitahu media, kesemua sukarelawan itu telah menyimpan stok makanan, ubat-ubatan termasuk senjata seperti pedang samurai bagi menghadapi kemungkinan perang.
Adakah akan tercetus peperangan semata-mata kerana isu tarian pendet yang hakikatnya tidak melibatkan Malaysia dan telah diperakui oleh pihak berkenaan bahawa dokumentari itu adalah terbitan mereka selain salam kemaafan telah pun dihulurkan?
Jawapannya tentu tidak.
Tetapi membuat kesimpulan kononnya akan berlaku perang semata-mata kerana isu tarian sememangnya tidak boleh dibiarkan begitu sahaja apatah lagi dalam keadaan barisan kepimpinan di Malaysia dan duta negara ini ke Indonesia telah berkali-kali tampil memberi penjelasan. Seolah-olah segelintir rakyat di sana memekakkan telinga, menutup mata dan menumpulkan otak daripada menerima penjelasan tersebut.
Lebih dibimbangkan apabila kenyataan ganas dan berunsur provokasi itu dengan mudah menyerap otak warga Indonesia yang lain dan menyakiti hati rakyat Malaysia sehingga satu hari kelak jika gagal dibendung boleh menyemarakkan api kebencian sehingga memburukkan lagi hubungan ''benci tapi sayang'' antara kedua-dua negara.
Sebab itu di pihak Malaysia sendiri, setiap isu yang bersangkutan dengan negara jiran (bukan Indonesia sahaja) akan cuba diselesaikan menerusi rundingan dan perbincangan biar pun hasilnya kadang-kadang dilihat tidak memihak kepada rakyat negara ini.
Perihal amah Indonesia misalnya cuba diselesaikan sebaik mungkin biar pun majikan di negara ini mempunyai tuntutan sendiri yang tidak dipenuhi hingga sekarang oleh pemerintah di negara jiran itu.
Bagi majikan di Malaysia, apabila kerajaan di sini mempersetujui syarat-syarat yang ditetapkan oleh Indonesia maka pemerintah di sana mesti juga bertolak ansur serta akur keperluan majikan yang bakal sebumbung dengan rakyat mereka.
Persefahaman seperti itu penting supaya jika rakyat Malaysia diuar-uarkan sebagai kejam kerana mendera amah rakyat Indonesia, mereka juga mesti ambil tahu apabila ada amah membunuh majikan atau bersubahat merompak majikan negara ini.
Kematangan dalam hubungan kedua-dua negara mesti ditonjolkan. Jangan hanya bertindak melenting, berteriak dan membakar bendera negara ini hanya kerana isu yang jika disemak susur galurnya salahnya bukan terbeban di bahu rakyat negara ini.
Sebaliknya mereka mesti akur banyak onar dan resah gelisah yang ditimbulkan oleh rakyat negara itu di sini sehingga ke satu peringkat orang Malaysia takut untuk berada di sesuatu kawasan kerana dibanjiri warga negara itu dan sarat pula dengan jenayah.
Tetapi demi menjaga hati, demi menghormati semangat serumpun, sebangsa dan seagama - kebanyakan rakyat negara ini rela menerima kesemuanya itu lantaran sedar kedua-dua negara saling bergantung terutama daripada segi keperluan tenaga buruh dan hubungan dagang sesama mereka.
Tidak ada tindakan membakar bendera Indonesia tatkala warga asing merusuh dan menimbulkan kekacauan di sini. Tiada juga tindakan melemparkan telur ke kedutaan negara itu di sini gara-gara tidak puas hati dengan pelbagai kerenah amah warga negara itu.
Kesemuanya itu kerana menyedari bahawa tanpa khidmat amah warga Indonesia, ramai wanita yang bekerja terpaksa berhadapan dengan pelbagai masalah. Tanpa buruh dari republik itu, tidak mustahil ekonomi Malaysia sedikit terjejas. Sebab itu kita bersungguh-sungguh menjaga hubungan dua hala antara kedua-dua negara dan mengajar rakyat negara ini supaya tidak bertindak keterlaluan.
Dan perkembangan itu amat jelas - ketika Malaysia dicemuh segelintir rakyat negara itu, sukarelawan kita tidak putus-putus menghulurkan bantuan meringankan beban rakyat di situ.
Lantaran berkongsi terlalu banyak persamaan menyebabkan terbentuknya hubungan "benci tetapi sayang" yang jika tidak dijaga secara berhati-hati akan runtuh juga satu hari kelak.
PENULIS ialah Pengarang Berita Utusan Malaysia

Monday, September 7, 2009

Nuzul Quran

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
SEPERTI yang dimaklumi, al-Quran diturunkan pada bulan Ramadan al-Mubarak. Sebahagian ulama berpendapat ia diturunkan pada 17 Ramadan di Gua Hira'.
Imam al-Maraghi dalam tafsirnya berkata: "Dalam beberapa hadis diterangkan bahawa Nabi Muhammad SAW pergi ke Gua Hira' dan beribadat di tempat itu selama beberapa malam. Kemudian Baginda pulang ke rumah isterinya, Khadijah dan Baginda dibekalkan dengan bekalan yang cukup sehinggalah ke saat Baginda diturunkan wahyu.
Semasa Baginda berada di Gua Hira', malaikat Jibril a.s datang lalu berkata kepadanya: "Bacalah!". Lantas jawab Baginda: "Aku tidak tahu membaca."
Lalu Jibril a.s memegang Baginda dan memeluknya dengan erat sehingga Nabi berasa sukar bernafas. Kemudian Jibril melepaskan Baginda lalu berkata: "Bacalah!". Jawab Baginda lagi: "Aku tidak tahu membaca."
Jibril memegangnya lagi dan memeluknya hingga Baginda sekali lagi sukar bernafas. Lalu Jibril a.s membaca firman Allah SWT yang bermaksud:
"Bacalah (Wahai Muhammad) Dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekelian makhluk), Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."
Para perawi-perawi hadis menambah: Baginda segera kembali ke rumah dalam keadaan gementar ketakutan sambil bersabda: "Selimutlah aku! Selimutlah aku!". Baginda kemudiannya diselimutkan oleh Khadijah sehingga hilang rasa gementarnya.
Kemudian Baginda menceritakan segala yang berlaku kepada Khadijah, lalu bersabda: "Aku rasa bimbang akan diri sendiri".
Kata Khadijah untuk menyenangkan hati Rasulullah SAW: "Janganlah bersusah hati. Demi Allah! Allah tidak akan mengabaikan dirimu selamanya kerana dirimu selalu menjalinkan hubungan silaturrahim, tutur katamu jujur, suka memikul beban orang lain, menjamu tetamu dan membela kebenaran."
Kemudian Khadijah membawa Baginda ke rumah Waraqah Ibn Nawfal Ibn 'Asad bin Abdul 'Uzza iaitu sepupunya. Waraqah telah memeluk agama Nasrani sejak zaman jahiliah dan beliau banyak menulis dalam bahasa Arab dan telah menyalin kitab Injil ke bahasa Ibrani. Beliau menjadi buta setelah usia menginjak tua.
Kata Khadijah kepadanya: "Wahai sepupuku, dengarlah apa yang diceritakan oleh anak saudaramu ini."
Jawab Waraqah: "Apakah yang terjadi, wahai anak saudaraku?"
Rasulullah SAW terus menceritakan apa yang telah dilihatnya. Sahut Waraqah: "Itu adalah Namus yang turun kepada Nabi Isa a.s. Alangkah baiknya kalau aku masih muda dan masih hidup sewaktu kamu diusir oleh kaummu nanti."
Lantas Rasulullah SAW bertanya: "Apakah kaumku akan mengusirku?". Jawab Waraqah: "Ya! Tidak seorang pun yang membawa apa yang kamu bawa ini tidak dimusuhi. Jika aku masih hidup pada ketika itu, pasti aku akan menolongmu dengan sekuat tenagaku."
Tidak lama kemudian, Waraqah meninggal dunia. - Hadis riwayat Imam Ahmad, al-Bukhari dan Muslim).
Dr. Said Ramadhan al-Buti dalam Fiqh Sirah berkata, hadis permulaan penurunan wahyu itu merupakan masa utama yang memberi implikasi terhadap seluruh hakikat dan de facto akidah dan syariah Islamiah, memahami serta mempercayai dengan penuh yakin.
Ia merupakan titik permulaan dan pengenalan yang semestinya ke arah mempercayai segala apa yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.
Antaranya, perkhabaran ghaib dan suruhan syariat lantaran hakikat wahyu itu adalah jenis yang tunggal yang memisahkan di antara manusia yang berfikir dengan otak pemikiran yang bersifat serba kemanusiaan dengan manusia yang menyampaikan segala sesuatu yang telah diturunkan oleh Tuhannya tanpa menukar, menokok tambah dan sebagainya."
Tokoh terkenal, Fadhilatu Sheikh Muhammad Muhammad al-Mukhtar al-Syanqiti pula menjelaskan, pelukan Jibril kepada Nabi SAW beberapa kali dan disuruh membaca, kemudian pelukan selepas itu bertambah kuat sebagai bukti dan dalil bahawa proses mendapat ilmu memerlukan mujahadah, kesabaran dan kesungguhan. Ini kerana sifatnya yang amat sukar untuk diperoleh di samping memerlukan pengorbanan yang besar."
Sementara itu, Sheikh Muhammad Abduh pula berkata, perintah membaca itu bukan sebagai beban tugas yang harus dilaksanakan sehingga menuntut satu-satu objek tetapi ia adalah perintah takwini yang mewujudkan kemampuan membaca secara umum.
Di sini jelas menunjukkan, kata iqra' digunakan dalam erti dan maksud membaca, mentelaah, menyampaikan dan sebagainya dan kerana objeknya bersifat umum, maka objek kata tersebut mencakupi segala yang dapat terjangkau sama ada bacaan suci bersumberkan Ilahi atau dari yang lain.
Begitu juga, berkenaan dengan ayat yang tertulis atau sebaliknya.
Walhasil, perintah iqra' , mencakupi mentelaah terhadap alam buana, masyarakat dan diri sendiri serta bacaan tertulis baik yang suci ataupun yang lainnya.
Sheikh al-Azhar iaitu Sheikh Abdul Halim Mahmud dalam bukunya al-Quran fi Syarhi al-Quran menjelaskan, dengan kalimat iqra' bismi rabbik, al-Quran tidak sekadar memerintahkan untuk membaca, tetapi membaca adalah lambang dari segala apa yang dilakukan oleh manusia, baik yang sifatnya aktif mahupun pasif."
Kalimat tersebut dalam pengertian dan semangatnya ingin menyatakan "Bacalah demi Tuhanmu, bergeraklah demi Tuhanmu, bekerjalah demi Tuhanmu".
Demikian juga apabila anda berhenti bergerak atau berhenti melakukan sesuatu aktiviti, maka hendaklah hal tersebut juga didasarkan kepada bismi rabbik sehingga pada akhirnya ayat tersebut bererti: "Jadikanlah seluruh kehidupanmu, wujudmu, dalam cara dan tujuannya, kesemuanya demi kerana Allah SWT".
Menurut Sheikh al-Maraghi, perintah membaca itu diulang-ulang kerana membaca hanya dapat dicapai oleh seseorang dengan mengulang-ulang dan dibiasakan. Ulangan perintah ini menunjukkan perlunya apa yang dibaca itu diulangi berkali-kali.
"Jadi membaca menjadi bakat Nabi Muhammad SAW. Ayat ini menerangkan keutamaan membaca, menulis dan kepentingan ilmu pengetahuan."
Menurut Sheikh al-Maraghi lagi, dijadikan qalam sebagai alat yang dapat memberi kefahaman kepada sesama manusia meskipun berjauhan, sebagaimana memahamkan mereka dengan perantaraan lisan."
Qalam adalah benda yang tidak berjiwa dan tidak mempunyai kekuatan untuk memberikan pengertian.
Oleh sebab itu, apakah ada kesulitan bagi Tuhan yang membuat benda mati lagi diam menjadi alat untuk memberi pengertian dan penjelasan dan menjadikan kamu orang yang boleh membaca, menjelaskan serta mengajar kerana kamu telah menjadi manusia yang sempurna?
Sesungguhnya tanpa qalam, ilmu pengetahuan tidak akan terpelihara. Agama-agama akan hilang lenyap dan generasi kemudian tidak dapat mengenal generasi dahulu.
Aspek ilmu pengetahuan, penemuan-penemuan, kemahiran-kemahiran, sejarah baik buruk umat dahulu kala tidak akan tercatat. Pengetahuan mereka tidak akan menjadi penunjuk jalan kepada umat terkemudian untuk terus maju dalam bidang rekaan dan ciptaan.
Semoga semangat Nuzul al-Quran ini menjadikan kita golongan yang prihatin kepada ilmu dan minat membaca untuk mencapai seterusnya menjadi hamba-Nya yang benarbenar bertakwa. Amin
PENULIS ialah Ahli Majlis Fatwa Negeri Sembilan