Sunday, January 4, 2009

DCCK-Dilema dapat menantu 'selamba'

KISAH minggu lalu yang berjudul Saya dah letih bayar hutang suami yang diceritakan oleh Kharina benar-benar menarik perhatian ramai pembaca khususnya kaum wanita. Masing-masing ada pandangan tersendiri. Ada nasihatkan Kharina berfikir panjang demi masa depannya.
Rata-rata berpendapat selagi Kharina dan wanita yang 'sewaktu' dengannya masih mengamalkan sikap mengalah, maka selagi itulah dia akan tanggung beban yang digali oleh suaminya.
''Lelaki seperti ini mesti diajar, mesti disedarkan dengan kesalahannya dengan tidak membantunya. Jika tidak, selagi itulah anda akan melepaskan masalahnya kepada orang lain, iaitu isterinya. Kerana dia tahu isterinya akan bantu menyelesaikan hutangnya.
''Zaman in memang macam langit dan bumi dah terbalik, kalau zaman emak-emak kita dulu, bapak kita yang mendakwa tersalah pilih dapat perempuan 'pisau cukur', tetapi sekarang ramai lelaki jadi pisau cukur. Kaum wanita pula yang merana pikul hutang suami, bukan seorang berdua wanita yang terpedaya seumpama ini, tetapi ramai wanita yang terperangkap. Tak percaya cuba lihat keliling kita mesti ada sanak saudara kita yang terlibat,'' demikian menurut pandangan Norazmi.
''Sepupu saya pun dapat suami macam suami Kharina, malah lebih teruk lagi, duit dia, tak boleh disentuh, tetapi kalau duit isteri dia nak pakai, alasannya gajinya kecil gaji isterinya besar, maka sepupu sayalah yang kena tanggung hidup dia.
''Pelik sungguh. Namun saya tak salahkan lelaki itu, salah sepupu saya sendiri, sebab dari awal zaman bercinta lagi dia yang tanggung suaminya, dari mula nak kahwin, jadi bila dah kahwin dia tak boleh lepaskan diri, dah jadi macam tugasnya pula tanggung suami.
''Kedua, saya salahkan ibu bapanya yang tak pernah mahu ajar anak lelakinya menjadi suami dan ketua keluarga yang baik, kalau dari awal lagi dia bagi contoh yang betul, nasihat dan bimbingan yang baik, tentu tak begini jadinya. Sebaliknya ibu bapanya suka pulak anaknya ditanggung oleh isterinya. Pelik kan? Tetapi itulah kenyataan,'' kata Norazmi lagi.
Kenyataan Norazmi dan Kharina disokong oleh Puan Hasramy, malah katanya dia terpanggil memberi pandangan, setelah sekian lama menanggung penderitaan dan kesedihan atas kehidupan yang terpaksa ditanggung oleh anak perempuan dan dirinya sendiri.
Dalam perbualan panjang lebar kami di telefon dan setelah membaca e-mel yang dihantarnya, Hasramy memberitahu sebagai ibu dia teringin malah sentiasa mendoakan kebahagian dan kesenangan hidup anak perempuannya yang tunggal itu, tetapi dia cuma boleh berdoa, malangnya sehingga ini doanya masih belum dimakbulkan oleh Allah lagi.
''Agaknya inilah dugaan saya mempunyai seorang anak perempuan tunggal dalam keluarga, macam juga ibu-ibu lain yang mempunyai anak lelaki tunggal, harapan kita dia menjadi tempat kita bersandar, membimbingan dan membantu kita bila tua dan sakit pening nanti, tapi malangnya, kita pula jadi tempat dia bergantung hidup, bukan itu sahaja, malah kita juga yang terpaksa tanggung suami dan anaknya. Apalah malangnya nasib saya. Agaknya inilah ujian yang diberikan oleh Allah kepada saya.
''Untuk lebih lanjut lagi biarlah saya bercerita dari awal lagi. Seperti yang saya katakan tadi saya mempunyai anak tunggu perempuan, di samping dua orang lagi anak lelaki, iaitu seorang abang dan seorang lagi adik kepada NorHasni.
''Sebaik tamat tingkatan lima disebabkan keputusan SPMnya tidaklah begitu baik, saya hantar dia melanjutkan pelajaran ke kolej swasta, kerana ketika itu kami suami isteri masih bekerja, bolehlah kami tanggung dia, walaupun kami bukanlah senang sangat, tetapi memikirkan masa depan anak lebih penting daripada wang maka kami hantar dia sambung belajar.
''Nak jadikan cerita sedang pelajaran belum habis dia bercinta pulak dengan seorang mat dispatch. Di usungnya anak kami ke hulu ke hilir. Kecut perut kami memikirkan hal anak gadis kami ini, pertama kerana belum habis belajar, kedua duit kami banyak dah habis, lepas tu mereka sibuk bercakap pasal nak kahwin cepat.
''Hulu halah hati kami suami isteri bila mendengar berita itu, namun kami nasihatkan NorHasni supaya bersabar tunggulah hingga habis belajar baru fikir pasal nak kahwin. Kami bersyukur mereka bersabar juga, akhirnya berkahwin selepas NorHasni tamat belajar dan bekerja. Sebagai memenuhi janji, kami kahwinkan mereka. Apa nak buat itu jodohnya.
''Tapi lepas dapat anak seorang NorHasni bercerai sebab suaminya berhenti kerja kerana malas nak kerja. Sekali lagi kami bersabar apa nak buat dah itu nasibnya di sebabkan kami masih bekerja, kami terima dia bila dia pulang duduk dengan kami semula.
''Bagaimana pun jodohnya tak susah, tak sampai dua tahun menjanda, NorHasni bertemu dengan seorang pemuda bernama Aizan lulusan IPTA dan bekerja sebagai pegawai IT dengan badan kerajaan. Orangnya tampan dan memang ada daya memikat. Peliknya pemuda yang berumur lebih 30 tahun ini masih belum berkahwin lagi, sedangkan anak saya belum pun 30 tahun dah ada seorang anak berusia 4 tahun.
''Mulanya lepas kahwin mereka duduk rumah berasing, saya tak kisah asalkan mereka bahagia, dan doa saya sebagai ibu biarlah jodohnya kekal hingga ke akhir hayat dan tidak menyusahkan hidup dan hati kami lagi.
''Tapi tak sampai setahun duduk bersendirian, gunduh-gandah mereka pindah duduk dengan kami semula. Pelik juga tapi saya gembira tidaklah sunyi lagi hidup kami yang sudah tua ini.
''Malangnya bila dah duduk hampir setengah tahun barulah saya tahu keadaannya yang sebenar. Rupanya Aizan ini hidupnya dikelilingi hutang. Semua gajinya habis kena bayar hutang sebab tu anak kami terpaksa ambil keputusan pindah duduk dengan kami, sebab tak mampu nak tanggung semua perbelanjaan rumah dan suami, terutama nak bayar sewa rumah, pelbagai jenis bil, maklum bila dah berumah tangga sendiri.
''Masa saya masih bekerja lagi bolehlah saya tanggung semuanya, sebab kita berduit, tetapi bila dah bersara, sedangkan perbelanjaan bertambah, tapi pendapatan dah berkurangan, tentulah kita susah. Bila dah setahun mereka duduk dengan kita, saya pun mintalah mereka bayar bil elektrik, air dan telefon yang mereka gunakan. Anak kita mengeluh katanya dia tak ada duit, sementara suaminya Aizan buat diam buat tak tau saja.
''Lama-lama saya bersuara lagi, kalau bil tu semua tak mahu bayar tak apalah, macam mana pulak dengan duit lampin pakai buang dan susu anaknya, takkan nak suruh saya belikan jugak. Ini dah melampau. Saya cakap lagi dengan mereka. Aizan buat tak tau saja.
''Tak sabar punya pasal saya tanya anak saya, barulah saya tahu, rupanya si Aizan ini kaki buat hutang, entah beli apa pun tak tahulah, dia berhutang sejak zaman bujang lagi. Dia ada enam kad kredit semuanya dah habis had dan bertambah bunga pulak. Bab surat amaran dari bank tak boleh nak cakap banyaknya, panggilan mahkamah lagi.
''Sebab tu dah berumur lebih 30 tahun belum berkahwin lagi, lulusan universiti jadi pegawai tapi sebuah motor cabuk pun tak ada, tak usah cakap pasal beli kereta memang dia tak ada. Selama ini dia pergi kerja naik kereta anak saya, bila anak saya dah tak berduit sebab tanggung suaminya, kereta anak saya pulak kena tarik, kerana nak kerja dia pinjam pakai kereta saya pulak, sebab saya dah bersara. Amboi sedapnya dia pakai kereta kita!
''Itu pun saya masih tak hangin lagi, tapi bila kereta saya rosak dia hantar bengkel suruh saya pulak bayar, road tax dia tak bayar, itu yang membuat darah saya mendidihkan. Pendek kata semua benda dia lepas tangan, sebab tu dia rasa bertuah dapat kahwin dengan anak saya yang semuanya saya bantu bila mereka kesempitan tak berduit.
''Kata anak saya dia pening kepala dengan perangai suaminya yang suka berhutang, dan bersikap lepas tangan, dia tak takut dan tak peduli apa akan terjadi kalau hutangnya dah bertimbun dan bertambah banyak, dia buat tak tau saja.
''Sikap membisu tak mahu berbincang dan tak mahu bercakap bila ditanya pasal hutangnya, itu yang membuatkan saya sakit hati. Sebagai isteri dia berhak nak tahu macam mana dia nak selesaikan hutangnya itu. Sikap membisu itu seolah-olah dia sendiri pun tak tahu macam nak selesaikan hutangnya yang bertambah banyak setiap bulan tu.
''Tapi apa yang anak saya tahu, dia cuma bertindak korek lubang tutup lubang aja. Sebagai contoh dia cuba berhutang untuk bayar hutang-hutang lamanya yang nak kena tindakan mahkamah tu. Dengar cerita hutangnya melebihi RM80,000 semuanya berpunca dari hutang kad kredit yang faedahnya bertambah banyak setiap bulan tu.
''Baru-baru ini saya dapat tahu dari surat yang datang ke rumah, anak saya pulak terpaksa buat pinjaman bank untuk membantu menyelesaikan hutang suaminya. Terkejut saya bila NorHasni mengaku, katanya dia terpaksa berhutang sebab Aizan suruh supaya dia tidak boleh diambil tindakan mahkamah. Katanya kalau masuk mahkamah nanti dia bimbang hilang kerja. Jadi demi suami, dia terpaksa berhutang, sedangkan Aizan buat hutang sejak zaman bujang lagi. Bukan setelah berkahwin dengan anak saya.
''Pernah besan saya datang ke rumah nak jumpa anaknya, nak meminjam duitlah tu, sebab dia bukan orang senang, mungkin untuk belanja sekolah adik-adik Aizan.
''Saya ceritakan apa yang terjadi pada Aizan, supaya ibunya tidak salah sangka, anaknya tak berduit sejak bujang lagi. sebenarnya saya memang nak balik kampung lepas pencen, dah buat rumah pun, tetapi kalau saya duduk kampung ke mana mereka nak duduk, sebab mereka tak berduit nak sewa rumah dan nak makan sebab duit habis bayar hutang.
''Tapi Aizan memang kulit muka tebal. Dia buat muka slamberland buat tak tau bila saya kata susu anak dan lampin pakai buang anaknya dah habis, dia buat pekak. Macam saya cakap dengan dinding. Dia serahkan kebajikan anaknya kepada saya uruskan, sudahlah kita sewakan rumah dan bagi mereka makan, habiskan anaknya pun kita yang jaga. Kalau kita bising barulah dia bagi duit itupun duit anak kita. Bukan dari dia.
''Apa yang saya rasa lagi marah sudahlah tak berduit tapi malas nak cari duit sedangkan dia pakar IT tentu ramai orang yang perlukan kemahairannya seperti membuat laman web, buat layout atau grafik, membaiki komputer dan sebagainya, ini tidak dia sanggup bersengkang mata mengadap komputer berchatting. Tak ada perasaan langsung.
''Jadi melalui kesempatan ini saya suka mencadangkan pada ibu bapa yang masih mencari menantu selidik dulu latar belakang kedudukan kewangannya, dari CTOS atau dari bank. Bukan HIV saja yang merbahaya, banyak hutang atau kaki hutang pun boleh buat kita sakit jiwa anak perempuan kita hidup menderita. Kalau anak kita pandai tak apalah, tapi yang sayang suami melebihi diri sendiri itu yang lebih teruk lagi,'' demikian nasihat Hasramy panjang lebar tetang masalah yang dia dua beranak hadapi.
Kini anaknya berhutang lebih RM60,000 untuk bantu suami. Akhirnya dua-dua berhutang, bila nak selesai? Bercakap pasal hutang ni memang payah nak cakap kalau seseorang itu tak ada sifat bertanggungjawab dan berfikir panjang pasal risiko berhutang. Bila isteri tak bantu dia salahkan isteri, tuduh isteri menderhaka kerana tak dengar cakap suami. Adil ke tu! Mempermainkan agama untuk kepentingan diri sendiri.

No comments: