Sunday, June 21, 2009

Derita selepas rela dimadu


DALAM pertemuan dengan Suhana di sebuah restoran baru-baru ini membuat saya teringat kepada kisah yang pernah dipaparkan di ruangan DCCK ini kira-kira empat tahun lalu menceritakan pengalaman pahit oleh Puan Junainah yang diceraikan oleh suaminya, walaupun beliau rela bermadu dan tidak bersedia diceraikan.
Walaupun cerita Suhana juga bersabit isu bermadu, tetapi suaminya tidaklah sekejam suami Junainah, beliau tetap menyayangi kedua-dua isterinya. Namun bermadu memang ada masalah.
Inilah yang dihadapi oleh Suhana, walaupun beliau berusaha keras bersabar dengan apa juga kerenah madunya, tetapi beliau sentiasa berhadapan pelbagai masalah baik dari suami apa lagi madunya.
''Di awal perkahwinan memang hidup kami bahagia, tetapi suami saya Khamil, hobinya suka kerja balik lewat malam. Banyak kerja atau tidak dia memang suka balik lewat. Bila lewat sampai rumah tentulah dia tak boleh bantu saya menyelesaikan kerja-kerja rumah.
''Sebagai suami isteri sepatutnya kita bekerjasama dalam semua hal lainlah kalau saya suri rumah sepenuh masa, ini kita sama-sama bekerja, tentulah saya perlukan suami membantu dalam apa juga tugas. Lebih teruk lagi saya tak boleh memandu dan saya tidak dihantar atau diambil oleh suami ke tempat kerja alasannya tempat kerjanya jauh dan dia selalu sibuk.
''Keadaan berterusan setelah saya mengandung dan melahirkan anak, setiap benda dalam rumah saya terpaksa uruskan sendiri. Khamil tak boleh bantu alasannya sibuk. Nak jadikan cerita Khamil dapat tawaran kerja baru yang memaksa dia bertukar ke tempat lebih jauh.
''Bila berjauhan kami terpaksa tinggal berasingan kata Khamil saya tak perlu mengikutnya. Walaupun masih dalam satu negeri, tetapi kesesakan lalu lintas di KL, dan kesibukan tugas, memaksa kami berjauhan. Saya terpaksa mengikut kehendak Khamil.
''Khamil pulang seminggu sekali. Itu pun kalau tidak sibuk dan tidak bekerja sampai malam. Tinggal berasingan membuatkan saya terpaksa berdikari menguruskan semua hal sendiri, menghantar bayi ke rumah pembantu hinggalah mengambilnya menjelang senja. Begitu juga kalau sakit. Kalau nak tunggu suami takut pulak anak sakit tenat.
''Malangnya bila dah duduk berasingan tanpa kita sedari suami boleh jatuh cinta lagi.
''Sebagai isteri yang muda ketika itu memang saya rindukan suami, saya mengharapkan suami saya seperti suami orang lain, sentiasa berada di sisi, menghulurkan bantuan ketika diperlukan, tambahan pula kita mempunyai anak yang masih kecil yang memerlukan perhatian ibu dan ayahnya, tetapi ketika itu sayalah ayah dan sayalah ibu.
''Kalau difikirkan memang amat menakutkan, kami tinggal berdua sahaja. Lebih menakutkan bila baca akhbar ada cerita tentang pembunuhan, rompakan dan sebagainya, tetapi saya terpaksa kuatkan semangat dan bersabar demi kasih sayang terhadap suami tercinta.
''Empat tahun hidup bersendirian dengan anak, akhirnya Khamil kembali tinggal bersama kami, perubahan yang amat mengejutkan, tetapi saya gembira. Ketika itu hanya Allah tempat kita mengucapkan syukur dengan harapan ikutan kasih sayang kami terus berpanjangan.
''Nak jadikan cerita bila suami sentiasa bersama kita, barulah kita nampak perubahannya, memang ada kelainan tentang tingkah laku dan kehidupannya. Kerana ingin mendapatkan kebenaran satu hari saya bertanya adakah dia wanita lain dalam hidupnya.
''Tanpa diduga, Khamil mengaku memang dia ada kekasih dan merancang berkahwin tidak lama lagi. Waktu itu, mana-mana wanita tentu dapat ramalkan reaksi saya. Walaupun saya tidak pengsan, menangis dan meraung, tetapi saya jadi kelu tak dapat berkata-kata. Di pejabat saya tak boleh menumpukan sepenuh perhatian kepada tugas, saya jadi kehilangan punca.
''Selepas beberapa hari saya tanya Khamil lagi apakah benar dia hendak kahwin lagi, katanya keputusannya adalah muktamad. Dia tetap akan berkahwin, kerana dia terpaksa menyelamatkan maruah gadis yang telah ternoda oleh lelaki lain dan dia amat kasihan dengan gadis tersebut. Bila saya tanyakan umurnya, saya terkejut, umurnya cuma setahun berbeza dengan saya, bukanlah muda sangat. Kalau dia dah berkahwin tentunya anaknya lebih ramai daripada saya.
''Khamil berjanji dia tidak akan mensia-siakan hidup saya, dia tidak akan ceraikan saya, dia cuma mahu saya benarkan dia bernikah sebab wanita tersebut mahu mengadakan majlis perkahwinan besar-besaran, untuk melepaskan hajatnya. Waktu itu walau dipujuk dan disembah pun Khamil tetap dengan keputusannya, dia tidak akan berganjak walau seinci pun. Akhirnya kerana saya terlalu sayangkan suami, saya terpaksa menandatangani surat izin berpoligami.
''Dengan surat izin tersebut lepaslah hajat wanita tersebut hendak buat majlis perkahwinan yang diidamkan di kampungnya di Pantai Timur. Ketika itu Khamil sudah berhenti kerja dan mengusahakan perniagaannya sendiri.
''Mereka telah memilih tarikh perkahwinan tetapi saya membantah kerana kebetulan sama dengan tarikh ulang tahun perkahwinan saya. Khamil bersetuju mengubahnya, walaupun bakal isterinya membantah. Namun Kamil terpaksa menangguhkan kerana masalah perniagaannya yang memerlukannya memberikan perhatian yang lebih.
''Tambahan pula ketika itu Khamil menghadapi masalah kewangan. Kerana tiada tempat hendak memohon bantuan, Khamil terpaksa meminta bantuan saya. Kerana sayangkan suami, saya bantu Khamil. Dengan harapan bila bisnesnya berjaya hidup kami akan lebih senang lagi.
''Tetapi malangnya duit tersebut digunakan untuk pernikahannya. Waktu itu hanya Allah sahaja yang tahu perasaan saya.
''Saya percayakan Khamil berlaku adil kepada saya, tetapi masalahnya, Khamil merasa terlalu sukar untuk berlaku adil. Sebagai contoh setiap kali sampai gilirannya di rumah saya, si madu akan menghubungi Khamil mengadu pelbagai masalah kerana dia terpaksa tinggal sendirian.
''Dia memang mengganggu hidup kami, seperkara lagi setiap kali Khamil balik ke rumah saya kami sering bertengkar biarpun masalah kecil-kecil aja. Saya tak tahu mengapa kami sering bergaduh. Hinggakan panggilan telefonnya juga boleh buat kami bertengkar, dan itulah yang sebenar yang dicari oleh si madu tu. Dia memang suka kami bergaduh.
''Tetapi saya tidak pernah menganggunya ketika giliran Khamil ke rumahnya. Hinggakan kalau anak saya demam atau sakit yang memerlukan saya membawanya ke doktor, saya tidak akan telefon Khamil. Semuanya saya buat sendiri.
''Begitu juga halnya kalau kami pergi bercuti, Khamil cuba berlaku adil, tetapi si madu tu tak pernah senang hati, dia akan sentiasa menghubungi Khamil mengadu dan merayu dengan pelbagai masalah. Kadang tu waktu kami nak masuk tidur, Khamil terpaksa melayan dia berbual di telefon dahulu beberapa lama sebelum boleh dan dibenarkan masuk tidur.
''Gangguan dari si madu ni bukan sahaja datang semasa dia belum ada anak, semasa dia mengandung lagi hebat. Dia akan sentiasa telefon Khamil. Cara dan perbuatannya seumpama tidak membenarkan Khamil datang ke rumah saya, Tetapi sedarkan dia bahawa dia tu cuma isteri kedua. Nampak gayanya orang yang ambil suami orang lebih kuat mengganggu hidup isteri yang suaminya kena ambil. Adilkah tindakan si madu ini?
''Sekarang setelah ada anak kecil keadaannya lebih teruk lagi, setiap kali Khamil di rumah saya dia tak suka tinggal sendirian dengan anak kecilnya dia akan telefon Khamil suruh balik. Alasannya anak demamlah, sakit perutlah, kembung dan macam-macam lagi.
''Saya perhatikan Khamil memang mengikut kehendak si madu ni, jadi pak turut tetapi dengan saya dia baran, tambah-tambah bila mertuanya datang. Akibatnya hidup saya tidak tenteram, saya tak tahu kenapa Khamil cepat baran dan mengamuk bila balik rumah saya. Kerana isu kecil pun dia akan mengamok, lepas tu dia tinggalkan saya balik ke rumah isteri barunya.
''Saya tak tahu sampai bila hidup saya jadi begini, semakin hari Khamil menjadi begitu dingin dengan saya. Tak mahu sentuh saya, kalau saya sentuh pun tidak akan mendapat balasan darinya. Dan setiap kali saya cuba mendekatinya balik ke rumah dia cepat berubah jadi pemarah dengan isu kecil sekalipun. Masalah inilah memeningkan kepala saya, sampai bila saya mesti bersabar? Sepatutnya suami berlaku adil bila berpoligami, adil memberi nafkah zahir batin, tetapi kalau nafsu suami diikat hingga dingin kepada saya apakah ini adil? Dan bagaimana suami boleh hidup bahagia kalau fikiran suami sentiasa diganggu oleh gangguan oleh ilmu hitam dan kuasa asing?''
Ini masalah besar yang dihadapi oleh Suhana. Masalahnya memang menyulitkan, sukar di atasi, tambahan pula Suhana tidak akan mengaku kalah walau apa pun terjadi.
Poligami memerlukan kefahaman semua pihak, isteri-isteri dan suami. Kalau masing-masing lebih mementingkan diri sendiri, ia tidak akan mencapai matlamatnya. Dan memang jarang-jarang kita dengar isteri-isteri yang berpoligami bahagia hidup mereka.

1 comment:

BELAJAR BAHASA said...

Seringkali dimadu tidak diperhatikan