Thursday, June 18, 2009

Sanggupkah tidur bersama singa tua walau jinak?


Oleh LT. JEN (B) ZAINI MOHD. SAID
SAYA terpanggil untuk menulis kerana merasa sangat kecewa, malu dan marah apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta Chin Peng dimaafkan dan dibenarkan kembali ke negara ini.
Kecewa, kerana Chin Peng tidak pernah insaf, jauh sekali memohon maaf kepada rakyat dan negara ini di atas segala keganasan yang dia dan pengganas lain lakukan selama hampir 44 tahun.
Jadi mengapa kita perlu maafkan Chin Peng? Sanggupkah Anwar melupa dan memaafkan mereka yang kononnya didakwa oleh beliau telah menzaliminya dahulu? Jika Anwar tidak sanggup memaafkan mereka yang dituduh musuhnya itu, kenapa pula rakyat Malaysia perlu memaafkan Chin Peng?
Sangatlah jelas bahawa sokongan itu tidak lain sekadar untuk meraih perhatian dan sokongan politik untuk dirinya sendiri. Beliau langsung tidak mempedulikan perasaan bangsa khususnya bekas anggota pasukan keselamatan, ahli keluarga mereka serta semua yang pernah teraniaya angkara pengganas komunis.
Beliau ternyata memandang remeh kekejaman yang terpaksa diharungi oleh rakyat ketika komunis bermaharajalela.
Malah Anwar juga mungkin menganggap sumbangan pasukan keselamatan sebagai "tiada apa-apa". Negara terselamat dari dikuasai oleh komunis kerana semangat dan pengorbanan pasukan keselamatan dan rakyat. Ramai yang terkorban dan cedera dalam perjuangan itu.
Sebahagian besar daripada anggota keluarga mereka yang terkorban dan cedera itu kini hidup melarat. Ramai yang kehilangan bapa, anak, suami dan saudara-mara akibat perang melawan komunis.
Pengorbanan pasukan keselamatan telah membuatkan negara aman dan selamat. Ia membolehkan rakyat maju dan bebas berpolitik hingga ramai menjadi kaya raya.
Anwar dan mereka yang bersetuju dengan idea beliau untuk memaafkan Chin Peng itu sebenarnya tidak memikirkan kesan buruk yang boleh timbul jika pengganas itu dibenarkan kembali ke sini.
Usul yang dikemukakan oleh Anwar itu sahaja telah pun menimbulkan perpecahan di kalangan rakyat. Bagaimana pula sekiranya "kepala pengganas komunis" itu kembali kelak?
Adakah dia akan bebas menjelajah ke seluruh pelosok negara? Apakah yang akan terjadi di tempat dan persekitaran di mana Chin Peng berada dan melawat nanti?
Mungkin ada yang menjulang beliau sebagai 'wira' dan ada sebahagian pula akan merusuh menentangnya? Adakah beliau perlu diberi perlindungan polis? Jika perlindungan itu gagal, apa pula akibatnya? Polis akan dipersalahkan sedangkan masih ramai lagi orang baik-baik yang perlu diberi perlindungan.
Adakah mungkin kepulangan itu akan menyemarakkan kembali semangat penyokongnya? Mungkin juga akan ada perarakan jalanan di kalangan penyokong itu untuk menjatuhkan kerajaan.
Hanya mereka yang buta hati dan jiwa sahaja yang tidak nampak semua ini. Keselamatan negara dan ketenteraman awam adalah lebih penting dari kebajikan dan populariti individu itu.
Rasa kecewa, malu dan marah saya ini atas sebab-sebab yang nyata. Saya tidak rela beliau dibenarkan kembali ke tanah air bertuah ini. Sejinak-jinak atau setua manapun singa atau harimau, belum tentu lagi ada manusia yang sanggup berpanjangan diam dan tidur sesangkar dengan haiwan liar dan ganas itu.
Singa tetap singa. Tiada yang sanggup tidur bersamanya kerana bimbang dibaham. Jadi kenapa perlu mempertaruhkan nasib?
Leftenan Jeneral Datuk Seri Zaini Mohd Said ialah mantan Panglima Medan Tentera Darat dan kini Pengerusi Forum Aktivis Melayu (FAME).

No comments: