Tuesday, June 16, 2009

Tradisi masyarakat Lun Bawang

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

Biar pun jam di Kampung Buduk Nur itu seolah-olah berdetik terlalu perlahan, namun tarikannya cukup luar biasa terutama kepada warga kota yang ingin menikmati kehidupan kampung yang sebenar.

KANAK-KANAK lelaki itu pantas bergaya apabila menyedari lensa kamera saya menghala ke arahnya. Tersenyum manis, dia kemudian perlahan-lahan menarik tangan adik perempuannya dan berlalu pergi, selepas dipanggil ibunya yang berdiri di atas beranda di sebuah rumah kedai berhampiran.
Perjalanan di kampung yang mendamaikan itu diteruskan. Lorong yang diturap dengan simen itu agak sempit. Sesekali, pejalan kaki terpaksa berdiri di tepi untuk memberi laluan kepada orang kampung yang menunggang motosikal.
Di kiri dan kanan, kedudukan rumah-rumah kayu pelbagai warna itu nampaknya agak tersusun. Tidak mahu ketinggalan dengan apa yang berlaku di dunia luar, hampir setiap bumbung rumah di sini dipasang Astro atau parabola.
Nun di tengah padang bola sepak, sekumpulan kanak-kanak asyik bermain lumpur tanpa menghiraukan apa yang berlaku di sekeliling mereka.
Tidak lama kemudian, muncul pula seorang kanak-kanak yang lengkap berpakaian pengakap menolak basikal melintasi satu longkang dalam di tepi padang.
Tidak jauh dari situ, terbentang sawah padi yang menjadi sumber pendapatan utama majoriti penduduk di sana. Anak-anak padi itu masih kecil, mungkin baru sahaja ditanam selepas tamatnya musim menuai.
Meneroka kehidupan ringkas penduduk di kampung terpencil di daerah Ba'kelalan, Sarawak ini memberi satu pengalaman berbeza.
Sebagai individu yang sudah terbiasa hidup di bandar, saya dapatkan rasakan seolah-olah jam di Kampung Buduk Nur itu berdetik jauh lebih perlahan.
Selain berjalan kaki dan berbual dengan orang kampung yang ramah, anda juga boleh menikmati keindahan alam sekitar melalui pakej-pakej melawat ladang epal, pelancongan eko, mendaki gunung Murut dan jungle trekking yang disediakan.
Semua pengalaman ini boleh anda timba sewaktu menginap di Apple Lodge. Berpaksikan kepada konsep penginapan homestay, bangunan kediaman dua tingkat ini sememangnya menawarkan pelbagai keistimewaan.

WAJAH-WAJAH wanita Lun Bawang dalam persalinan tradisi mereka.

Untuk makluman, Ba'kelalan cukup popular di kalangan pelancong luar kerana kewujudan sebuah ladang menanam epal, serta festival atau musim menuai epal pada bulan Jun dan Disember setiap tahun.
Malah, tarikh sambutan musim menai epal itu telah disenaraikan oleh pihak Tourism Malaysia di dalam laman web mereka.
Ketua Kampungnya, Yuden Meru memberitahu, kampung itu dihuni oleh lebih 60 buah keluarga yang terdiri daripada masyarakat Lun Bawang.
"Walaupun lokasi kampung ini cukup jauh dari bandar, kemudahan asas seperti air paip dan tenaga elektrik tetap ada. Elektriknya disalurkan ke rumah-rumah melalui generator.
"Sekarang, projek mikro hidro untuk menjana elektrik sedang giat dibina. Bila siap nanti, ia mampu membekalkan tenaga elektrik ke tiga buah kampung berhampiran. Setakat ini, sistem tersebut hanya digunakan oleh Apple Lodge," katanya.

PAPAN tanda yang menunjukkan penempatan masyarakat Kampung Buduk Nur.

Di sini, anda juga berpeluang merasai keenakan dan kelainan rasa beras adan atau juga dipanggil beras Bario. Struktur bijirinnya lebih kecil dan melekit seperti pulut. Lebih menarik lagi, walaupun nasi dimakan dalam kuantiti yang banyak, ia tidak akan membuatkan perut anda senak kekenyangan.
"Biasanya, padi adan akan dituai setahun sekali, sekitar bulan Januari. Jumlah beras yang diperoleh bergantung pada keluasan sawah. Sekali tuai, sawah yang mempunyai 4,000 batang padi sehingga 4,000 gantang.
"Bagusnya beras ini, ia ditanam secara organik. Langsung tidak gunakan racun serangga. Rasanya pun sedap.
"Padi ini banyak dijual di bandar Lawas dan Miri. Harganya juga berbeza. Kalau di kampung, segantang beras dijual RM15 segantang. Sedangkan di Lawas harganya boleh mencecah antara RM18 hingga RM20 di Miri," jelas seorang warga emas yang bekerja sebagai petani, Padan Mutang, 62, sambil tersenyum, menampakkan giginya yang sudah rongak.

KANAK-KANAK ini merupakan sebahagian daripada penghuni Kampung Budur Nur, Ba’kelalan.

Biarpun lauk yang dihidangkan sepanjang berada di Kampung Buduk Nur cukup ringkas iaitu ikan, ayam dan sayur goreng, saya rasa ia begitu menyelerakan. Apatah lagi apabila dicecah dengan sambal home made yang pedas dan berperisa.
"Kami memasak makanan menggunakan garam khas. Sangat berbaloi dengan pakej yang dibayar kerana tetamu juga boleh melihat sendiri gaya hidup masyarakat Lun Bawang," jelas pengusaha Apple Lodge, Sandra Munga Tagal.
Malam itu, hidangan saya makan disempurnakan dengan pai epal. Sambil bersembang bersama rakan-rakan, suasana malam kami diselang seli dengan pekikan cengkerik. Ditambah pula dengan tiada liputan telefon bimbit, Ba'kelalan memberikan satu suasana yang sudah lama tidak saya alami.
Mahu datang ke sini? Anda boleh menaiki kapal terbang ringan Maswings yang terbang ke Ba'kelalan tiga kali seminggu iaitu Isnin, Sabtu (dari Lawas) dan hari Rabu dari Miri.

MASWINGS sedia memberi khidmat membawa pelancong terbang ke Ba’kelalan tiga kali seminggu.

Selain itu, anda boleh menggunakan kenderaan pacuan empat roda. Perjalanannya memakan masa selama enam jam, kira-kira sejauh 150 kilometer dari Lawas yang merupakan bandar paling dekat.

No comments: