Sunday, August 16, 2009

Malang yang berbau

Oleh HAMZAH ABDUL HAMID

Tiada siapa menyangka kejadian kebocoran gas di sebuah kilang memproses baja ikan di Tanjong Karang menjadi begitu dahsyat.

HADIRNYA tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Tidak berwarna dan mampu meruap. Identiti utamanya ialah bau yang cukup sengit, busuk dan memeningkan.
Lebih berbahaya, gas yang digunakan dalam mekanisme penyejukan ini boleh mengakibatkan insiden letupan jika berlaku kebocoran pada saluran sistem.
Dalam kejadian 11 Ogos lalu, enam orang telah mati akibat terhidu gas ammonia yang disyaki bocor daripada sistem pendingin kilang memproses baja ikan di Bagan Pasir, Tanjong Karang, Selangor.
Tragedi awal pagi itu mengorbankan dua pekerja Bangladesh, seorang pekerja tempatan, serta tiga penduduk kampung.
Niat tiga penduduk kampung itu untuk menyahut panggilan kod kecemasan akhirnya telah meragut nyawa sendiri.
Malah, lima lagi yang datang ke lokasi kejadian telah pengsan dan kemudian dibawa ke Hospital Sungai Buloh untuk menjalani rawatan.
Hakikatnya, mangsa-mangsa yang mahu menghulurkan bantuan atas dasar kemanusiaan ini tidak tahu bahawa ancaman boleh berlaku sedahsyat itu.
Mungkin ada yang membandingkan kekecohan kemalangan itu dengan tragedi pelepasan gas sarin dalam sistem kereta api bawah tanah oleh pengikut ajaran sesat, Aum Shinrikyo, di Jepun suatu masa dahulu.
Dalam kejadian di Bagan Pasir itu, pihak bomba yang tiba ke tempat kejadian menyembur air untuk melarutkan gas ammonia manakala Pasukan Khas Tindakan Bahan Berbahaya (Hazmat) dengan 13 anggota turut dipanggil.
“Perkara pertama yang dilakukan pihak kami adalah dengan menentukan bahan pencemaran. Kalau ia berkaitan ammonia, perlu diketahui juga sama ada pencemaran tersebut meruap ke udara atau tercemar dalam air,” ujar Penguasa Kanan 2 Hazmat, Zakaria Muhd.
Menurut beliau, ammonia yang meruap boleh dikesan kerana warnanya yang keputihan. Debu soda lazimnya digunakan untuk meneutralkan gas tersebut.
Air yang disemburkan juga perlu dilaras menjadi partikel air yang halus agar gas ammonia dalam udara dapat diperangkap dan dibersihkan.
“Antara faktor yang diambil kira dalam tindakan ini ialah anggaran kuantiti bahan pencemaran serta arah angin,” tambah beliau.
Gas berbahaya seperti ammonia mempunyai separuh ketumpatan udara. Sebab itulah ia hanya dapat dilarutkan dalam jumlah air yang banyak.
Menyerang sistem saraf
“Kita dapat mengesan simptom mereka yang keracunan. Antaranya adalah kegatalan dan kesakitan pada mata, mulut, telinga dan hidung. Kalau terkena kulit pun, seseorang boleh merasakan kesan kesakitannya,” terang Zakaria.
Antara simptom keracunan ammonia ialah batuk, sakit dada yang teruk dan kesesakan nafas. Ia juga menyebabkan gangguan pada sistem usus gastro hingga menyebabkan sakit perut dan muntah-muntah. Lebih teruk, ia menyerang sistem saraf lantas membuatkan seseorang lemah, pengsan dan berdepan dengan maut.

ADA yang menyamakan kebocoran gas ammonia di Tanjong Karang dengan pelepas gas sarin di stesen kereta api bawah tanah di Jepun.

Pakar kesihatan mengingatkan bahawa jika bahan kimia ini terkena pada kulit atau mata, hendaklah bahagian itu dibersihkan dengan air yang banyak sekurang-kurangnya selama 15 minit.
“Sekiranya berlaku di dalam kediaman, tindakan awal yang boleh dilakukan oleh ahli keluarga sebelum kedatangan pasukan keselamatan dan bantuan adalah dengan memindahkan mangsa ke kawasan lapang yang terhindar dari pencemaran gas ammonia. Keluarkan mereka dari ruang tersebut.
“Namun, bagi yang mahu membantu, pastikan bahawa mereka tidak menghidu gas tersebut terlalu banyak. Kain yang lembap boleh digunakan untuk menutup hidung dan mulut bagi menapis pernafasan,” ujar Zakaria.

No comments: