Wednesday, June 10, 2009

Antara rempit dan ragut

Ramai yang menyalahkan mat rempit apabila meningkatnya kes ragut di jalan raya. Walaupun mat rempit dan peragut adalah dua identiti berbeza, yang pasti jalan penyelesaian perlu diusahakan untuk mengurangkan kegiatan mereka.


JENAYAH ragut semakin menjadi-jadi kebelakangan ini sehingga mengorbankan nyawa.


"BUKAN semua mat rempit itu penjenayah atau peragut. Macam saya... saya hanya berlumba di jalanan. Kami bukan berlumba untuk jadi peragut, tetapi saya tak nafikan ada segelintir mat rempit yang jadi peragut."

Itu kata-kata seorang bekas mat rempit, Syairul Azahar Alias, 24.

Menurut juruteknik di sebuah syarikat jualan automotif itu, walaupun masyarakat sering mengaitkan kumpulan mat rempit dengan pelbagai jenayah, tetapi tidak semua mereka cenderung melakukan jenayah.

Tanggungjawab ibu bapa

Sejak era 80-an lagi golongan yang dikenali sebagai 'mat motor' ini mula dikenali ramai melalui beberapa filem tempatan seperti Ali Setan, Gila-Gila Remaja, Litar Kasih, KL Menjerit, Remp-it dan terbaru, Bohsia yang banyak mengetengahkan tentang golongan samseng jalanan bermotosikal.

Menurut kajian sebuah badan institusi kekeluargaan, budaya mat rempit ini berpunca daripada kurangnya didikan dan perhatian keluarga menyebabkan golongan muda seawal usia 13 tahun mudah terdorong untuk melakukan gejala negatif terbabit.

Institusi kekeluargaan memainkan peranan penting dalam memberi pendedahan dan didikan tetapi malangnya sesetengah ibu bapa seakan-akan kurang memberi perhatian terhadap anak-anak.

Ini diakui sendiri oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin.

"Golongan ini diberi kebebasan begitu ketara sampaikan ibu bapa tidak mengambil tahu tentang aktiviti harian anak-anak mereka," katanya.

Mohd Bakri menambah bermula dari situ, anak-anak remaja ini akan mula mencari rakan-rakan sebaya untuk berkongsi masalah selain melakukan aktiviti bersama-sama bagi mencari keseronokan.

Katanya, mat rempit juga sanggup mengadaikan nyawa demi mendapatkan penghormatan dan ganjaran seperti wang dan perempuan.

"Mereka ini merempit bagi mendapatkan kepuasan diri di samping habuan serta wang pertaruhan untuk mereka membuat pengubahsuaian motosikal dan ada sesetengahnya untuk membeli dadah. Keadaan ini menyebabkan mereka cenderung untuk melakukan jenayah termasuk ragut," katanya.

Tidak semuanya peragut

Bagaimanapun, katanya, tidak semua peragut itu terdiri daripada mat rempit, ini kerana kajian yang dilakukan menunjukkan peragut terdiri daripada mereka yang berumur antara 16 hingga 40 tahun.


RAMAI mat rempit tidak serik walaupun pernah terlibat dalam kemalangan atau ditangkap polis.


Mat rempit pula terdiri daripada mereka yang berumur 13 hingga 25 tahun berdasarkan tangkapan yang dibuat dalam operasi cegah lumba haram.

Mohd. Bakri berkata, jenayah ragut di negara ini masih di peringkat terkawal dan pihaknya sedang mengkaji kaitan jenayah ragut dengan kelembapan ekonomi sekarang.

"Kita tidak nafikan kekurangan pekerjaan di peringkat pasaran sekarang boleh memberi impak kepada perilaku jenayah di negara ini," katanya.

"Banyak saranan dibuat kepada agensi-agensi berkaitan termasuk membuat kajian untuk menyekat penunggang motosikal memasuki kawasan tumpuan pelancong seperti di Bukit Bintang," katanya.

Beliau menjelaskan cadangan itu bagaimanapun perlu diteliti kerana ia akan memberi kesan kepada penunggang motosikal yang menjadikan kenderaan itu sebagai jalan alternatif kesesakan lalu lintas.

Dalam usaha mencegah berlakunya kes ragut, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Fuad Ismail berkata, beberapa kajian sedang dijalankan.

Ini berhubung dengan cadangan membina jejambat pejalan kaki di sekitar kawasan tumpuan pelancong di samping mengehadkan laluan masuk motosikal ke pusat tumpuan pelancong.

Beliau berkata, usaha menanam pokok sebagai penghadang laluan motosikal sudah dilaksanakan di beberapa laluan di pusat bandar. Langkah itu juga akan dilaksanakan di kawasan-kawasan lain jika ia didapati berkesan.

"Penanaman pokok renek dapat menghadang motosikal daripada masuk ke laluan pejalan kaki, dan secara tidak langsung dapat mengelak jenayah ragut daripada berlaku," katanya.

Hukuman khidmat sosial

Dalam pada itu, Mohd. Bakri turut mencadangkan agar hukuman khidmat sosial kepada penjenayah ragut dibuat bukan sahaja untuk memalukan pesalah tetapi bagi memberi pengajaran kepada masyarakat.

"Kita menyarankan agar pesalah ragut ini diberi tugas untuk melakukan kerja sosial seperti menyapu jalan selama 8 hingga 12 jam sehari di kawasan yang mereka lakukan jenayah ragut," katanya.

Pesalah ragut juga perlu dipakaikan poster di badan atau memakai baju T yang tertulis 'Saya Pesalah Ragut'.

Mohd. Bakri, berkata bagaimanapun hukuman itu perlu diteliti dan dikaji kesesuaianya di negara ini sebelum dapat dilaksanakan. - Bernama

No comments: